Zoekmachine Optimalisatie
Alles wat je moet weten in 2022
Introductie zoekmachine optimalisatie
Als er iets belangrijker is dan ervoor zorgen dat je site geoptimaliseerd is voor zoekmachines, dan is het wel het begrijpen van de grondbeginselen van SEO. We laten je alles zien wat je moet weten over hoe belangrijk zoekmachine optimalisatie is om bezoekers aan te trekken en tegelijkertijd de zichtbaarheid op SERP’s (zoekmachine resultaatpagina’s) te verbeteren.
Van beginners tot aan gevorderderen, we delen alle kennis die je nodig hebt om online te groeien met zoekmachine optimalisatie in 2022.
Inhoudsopgave
Wat is Zoekmachine Optimalisatie
Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden als je een website maakt. Een van de belangrijkste, maar vaak over het hoofd geziene aspecten van websites, is zoekmachine optimalisatie (SEO). Zoekmachine optimalisatie is het proces van het verbeteren van de zichtbaarheid en rangschikking van een website of webpagina in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s). Maar wat betekent dat voor je website? En hoe kun je ervoor zorgen dat je site geoptimaliseerd is voor zoekmachines? In deze gids onderzoeken we wat SEO is, waarom het belangrijk is, en hoe je je website kunt optimaliseren voor een betere vindbaarheid.
We leggen eerst de basis uit over wat een zoekmachine is, hoe deze werkt en welke termen gebruikt worden in SEO.
Belangrijk voordat je verder leest!
Wat is het doel van je website of webshop?
Heb je een product, informatie of dienst die voor een lange termijn wil gaan gebruiken? Of is het iets wat je snel en tijdelijk wilt gebruiken?
SEO is namelijk voor de lange termijn en wanneer je voor korte termijn iets en snels wilt bereiken, dan kan je beter investeren in SEA (betaalde advertenties) en verspil je tijd wanneer je de focus hebt op SEO.
Wat is een zoekmachine
Crawlers zijn programma’s (bots) die het web scannen op nieuwe of bijgewerkte pagina’s, en die pagina’s dan voor indexering aan zoekmachines voorleggen.
Indexeren is het toevoegen van een pagina of document aan de database van een zoekmachine, zodat die kan worden opgehaald als antwoord op zoekopdrachten.
Ranking is de volgorde waarin een zoekmachine resultaten teruggeeft als antwoord op zoekopdrachten.
Hoe werkt een zoekmachine
Een zoekmachine vindt websites door naar een index te kijken. Dit is een lijst van websites die de zoekmachine heeft gevonden. Als je dan een woord of zin intypt, krijg je een lijst van websites te zien die overeenkomen met wat je hebt ingetikt.
De manier waarop de zoekmachine beslist welke websites hij je laat zien is door zijn rangschikkingsalgoritme. Dit rangorde-algoritme houdt rekening met hoe vaak er naar de website is gelinkt, hoe recent hij is, en hoeveel woorden er op de website staan.
Wat is crawlen • indexeren • ranking
Crawlers zijn programma’s (bots) die het web scannen op nieuwe of bijgewerkte pagina’s, en die pagina’s dan voor indexering aan zoekmachines voorleggen.
Indexeren is het toevoegen van een pagina of document aan de database van een zoekmachine, zodat die kan worden opgehaald als antwoord op zoekopdrachten.
Ranking is de volgorde waarin een zoekmachine resultaten teruggeeft als antwoord op zoekopdrachten.
De geschiedenis van zoekmachines
De eerste zoekmachine ontstond in 1990. Hij heette Archie en kon alleen bestanden doorzoeken die waren opgeslagen op FTP-servers.
In 1993 ontwikkelden twee studenten van de Stanford Universiteit een zoekmachine die WebCrawler heette. Deze kon de tekst op websites doorzoeken.
In 1994 ontwikkelde een team studenten van Yahoo! een zoekmachine met de naam Yahoo! Directory. Het was een van de eerste zoekmachines die websites indexeerde op inhoud in plaats van alleen op titel.
In 1996 werd Google gelanceerd door Larry Page en Sergey Brin, twee promovendi aan de Stanford Universiteit. Google werd al snel de populairste zoekmachine omdat het een technologie gebruikte die PageRank heette en websites rangschikte op basis van het aantal andere websites dat naar hen linkte.
Basis termen die gebruik worden in SEO
1. Conversiepercentage:
Het percentage gebruikers dat actie onderneemt op je website nadat ze op je advertentie hebben geklikt
Conversiepercentage is een metriek die het percentage gebruikers meet dat actie onderneemt op je website nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Een hoog conversiepercentage geeft aan dat gebruikers je website relevant en nuttig vinden, terwijl een laag conversiepercentage het tegenovergestelde aangeeft
2. SERP: Zoekmachine Resultaten Pagina
De SERP is de pagina die resultaten toont nadat een gebruiker een zoekopdracht heeft ingevoerd in een zoekmachine
3. CTR: Doorklikpercentage
CTR is een maatstaf voor het aantal keren dat een gebruiker op een resultaat in de SERP klikt, gedeeld door het totale aantal keren dat het resultaat werd getoond
4. Organisch verkeer:
Verkeer dat naar je site komt vanuit onbetaalde (of “organische”) zoekresultaten
Organisch verkeer is het tegenovergestelde van betaald verkeer, dat naar je site komt via betaalde advertenties
5. PPC: Pay-Per-Click
PPC is een advertentiemodel waarbij adverteerders betalen telkens als een gebruiker op hun advertentie klikt
6. CPC: Cost-Per-Click
CPC is het bedrag dat een adverteerder betaalt telkens als een gebruiker op zijn advertentie klikt, en wordt bepaald door het bedrag dat hij biedt op sleutelwoorden
7. CPA: Kosten per actie
CPA is een metriek die meet hoeveel het een adverteerder kost om een conversie te genereren, en kan worden gebruikt om de effectiviteit van een reclamecampagne te meten
8. Conversie:
Een conversie vindt plaats wanneer een gebruiker een actie onderneemt die je als waardevol hebt gedefinieerd, zoals het doen van een aankoop of het aanmelden voor een nieuwsbrief
9. ROI: Return on Investment
ROI is een metriek die meet hoeveel winst je maakt met een investering, en kan worden gebruikt om verschillende marketingkanalen of campagnes te vergelijken
10. KPI: Key Performance Indicator
Een KPI is een metriek die je gebruikt om de voortgang naar een doel te meten, en kan worden gebruikt om de prestaties van je SEO inspanningen te volgen.
Waar staat de term SEO voor?
De meeste mensen hebben wel gehoord van de term SEO, maar weten misschien niet waar het eigenlijk voor staat. SEO staat voor “Search Engine Optimization,” en is een proces dat gebruikt kan worden om de positie van een website in zoekmachines te verbeteren. Door technieken als on page SEO & off page SEO te gebruiken, kunnen bedrijven hun websites zichtbaarder maken voor potentiële klanten. Hoewel er veel verschillende aspecten van SEO zijn, kan het leren van de basis je al helpen bij het verbeteren van de positie van je website.
Voordelen van zoekmachine optimalisatie
1. Betere positie in zoekmachines
Het is geen geheim dat een hoge positie in zoekmachines de sleutel is tot succes voor elke website. Door SEO-strategieën toe te passen je de zichtbaarheid van je website of webshop vergroten.
2. Meer verkeer naar je website of webshop
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website krijgen die kunnen matchen met je service, product of dienst. Goed uitgevoerde SEO kan dit voor je doen en nog veel meer!
3. Een betere bekendheid en meer vertrouwen
Als klanten zien dat je bedrijf hoog staat in de zoekmachines versterkt dat de reputatie en geloofwaardigheid. Dit kan leiden tot meer vertrouwen in je merk en geeft een toegevoegde waarde voor potentiële klanten.
Bovendien kan je hiermee ook meer aandacht genereren voor waardevolle backlinks.
4. Verbeterde ervaring van de gebruiker
Tegenwoordig leggen steeds meer bedrijven de nadruk op het bieden van een geweldige gebruikerservaring. Om concurrerend te blijven is het essentieel om een website of app te maken die gemakkelijk te gebruiken en te navigeren is. Door een soepele en frustratievrije ervaring te bieden, zorg je ervoor dat klanten terugkomen voor meer. Dit kan dus leiden tot meer betrokkenheid en mogelijk meer conversies & leads.
5. Conversies & Leads
Het omzetten van websitebezoekers in leads is het doel van elk bedrijf met een website. Een conversie kan worden gedefinieerd als elke actie die een bezoeker op je website onderneemt, zoals het aanmelden voor een mailinglijst, het downloaden van een whitepaper of het doen van een aankoop.
Leads, aan de andere kant, zijn potentiële klanten die interesse hebben getoond in meer informatie over je product of dienst. Ze kunnen een formulier op je website hebben ingevuld waarin ze om meer informatie vragen, of ze kunnen rechtstreeks contact met je hebben opgenomen via e-mail of telefoon. Leads zijn waardevol voor bedrijven omdat ze mensen vertegenwoordigen die al geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt en meer kans maken om betalende klanten te worden.
6. Snellere laadsnelheid van de website
In het huidige digitale tijdperk is het belangrijker dan ooit om een website te hebben die snel laadt. Een traag ladende website kan gebruikers frustreren en ervoor zorgen dat ze je site voortijdig verlaten. Een vertraging van één seconde in de laadtijd van een pagina kan zelfs leiden tot zeven procent minder conversies.
Snellere laadsnelheden van websites zijn dus essentieel voor een goede gebruikerservaring en om de SEO te verbeteren. Google heeft aangegeven dat websitesnelheid een rankingfactor is, dus door de snelheid van je website te verbeteren kun je wellicht je positie in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) verbeteren en zorgen dat mensen je website niet verlaten omdat het laden te lang duurt.
7. Hoger rendement op je algemene marketing
SEO wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad voor ondernemers. Het is iets wat gedaan moet worden, maar het kan moeilijk zijn om het rendement op de investering te meten. Een recente studie heeft echter aangetoond dat SEO een hoger rendement oplevert dan traditionele marketingmethoden.
Toch zijn er nog veel bedrijven die de waarde van zoekmachine optimalisatie nog niet helemaal inzien en dit geeft direct weer ruimte om hier je voordeel mee te halen.
8. Het verbeterd al je algemene marketing inspanningen
Misschien wel het meest onderbelichte element van SEO is dat het in de essentie een toevoeging is voor alle marketing strategieën die er zijn.
Alles wat je communiceert heeft in de essentie een zoekwoord en zodra je een goed geoptimaliseerd pagina hebt die gelinked is aan een marketing strategie, dan zul je hier een groot voordeel van hebben.
Samenvatting
• Het is geen geheim dat een hoge positie in zoekmachines de sleutel is tot succes voor elke website.
• Door SEO-strategieën toe te passen verhoog je de zichtbaarheid van je website of webshop.
• Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website krijgen die kunnen matchen met je service, product of dienst. Goed uitgevoerde SEO kan dit voor je doen.
• Tegenwoordig leggen steeds meer bedrijven de nadruk op het bieden van een geweldige gebruikerservaring. Om concurrerend te blijven is het essentieel om een website of app te maken die gemakkelijk te gebruiken en te navigeren is.
• Het omzetten van websitebezoekers in leads is het doel van elk bedrijf.
• Een traag ladende website kan gebruikers frustreren en ervoor zorgen dat ze je site voortijdig verlaten.
• Snellere laadsnelheden van websites zijn dus essentieel voor een goede gebruikerservaring en om de SEO te verbeteren, mede omdat het door Google als rankingfactor wordt gezien.
• SEO kan al je marketing inspanningen verbeteren.
Conclussie
Door bovenstaande punten toe te passen verhoog je de kans dat jouw website of webshop beter vindbaar is in zoekmachines en hierdoor meer relevante bezoekers naar je site trekt. Dit zorgt er weer voor dat er meer leads door binnenkomen, wat uiteindelijk zal moeten leiden tot meer omzet. Tegenwoordig is het belangrijker dan ooit om een goede gebruikerservaring te bieden op je website of webshop, aangezien dit cruciaal is om concurrerend te blijven. Snellere laadtijden van websites dragen hier alleen maar aan bij!
De nadelen van SEO
1. Zoekmachine optimalisatie kan tijdrovend zijn
Een van de voornaamste nadelen van zoekmachine optimalisatie is dat het tijdrovend kan zijn. Het optimaliseren van een website voor de zoekmachines vergt veel tijd en moeite, en het is vaak nodig om een specialist in te huren als je een hoog rendement wilt behalen.
Daarbij zitten je concurrenten ook niet stil en om het maximale rendement uit je website of webshop te halen is het dus erg belangrijk dat je er veel kennis van hebt of anders kan je het toch beter uitbesteden.
2. SEO vereist voortdurende analyses en aanpassingen
Een ander nadeel van SEO is dat je voortdurend je rankings in de gaten moet houden. De algoritmen die de zoekmachines gebruiken om websites te rangschikken veranderen voortdurend, wat betekent dat de positie van je website in de zoekresultaten dagelijks kan veranderen. Daarbij kunnen je zoekmache optimalisatie-inspanningen snel verouderd kunnen raken. Om de laatste veranderingen bij te houden, moet je je website en inhoud voortdurend bijwerken.
3. Voor zoekmachine optimalisatie is kennis vereist!
Je kunt geen succes hebben met SEO zonder te begrijpen hoe zoekmachines werken. Dit houdt in dat je moet weten welke factoren zij gebruiken om websites te indexeren en te rangschikken, en dat je op de hoogte moet zijn van hun algoritmen, zodat je weet wanneer dingen op je site moeten worden bijgewerkt of als er iets belangrijks aan de inhoud is.
Zo zijn er onderdelen die je rankings omlaag kunnen brengen wanneer je niet weet wat je doet. In dit geval is het belangrijk om niet zomaar een verandering door te voeren op een pagina die al hoog staat, zonder er zeker van te zijn dat het geen nadeel oplevert.
Conclusie
Hoewel SEO tijdrovend kan zijn en constante analyse en bijwerking vereist, kan het ook heel lucratief zijn voor je website. Sterker nog, het kan de basis vormen van online succes! Het is echter belangrijk om te onthouden dat SEO niet zonder risico’s is. Als je erover denkt om een SEO-campagne te beginnen, zorg er dan voor dat je de tijd, kennis en de middelen hebt om je ervoor in te zetten. Anders kun je overwegen een ervaren SEO professional in te huren.
Successful search engine optimization requires commitment, not a campaign
Er wordt wel gezegd dat Zoekmachine Optimalisatie (SEO) een nooit eindigend proces is van evolueren en veranderen. Elk jaar worden bepaalde methoden onmisbare tactieken voor SEO specialisten, terwijl andere in de vergetelheid raken door de (bijna dagelijkse) algoritme updates van Google.
Google werkt zijn algoritmen en zoekmachine mogelijkheden voortdurend bij. Dit kan goed nieuws zijn voor bedrijven die de veranderingen bijhouden en ervoor zorgen dat hun websites aan de eisen voldoen, maar het kan ook een uitdaging vormen voor degenen die er niet bovenop zitten.
De 4 belangrijkste elementen van SEO
1) Technische SEO
Technische SEO is een van de belangrijkste aspecten van het optimaliseren van je website voor de zoekmachines. Helaas is het ook een van de meest onbegrepen en minst besproken onderwerpen. In dit bericht ontkrachten we enkele mythes over technische SEO en leggen we uit waarom het zo belangrijk is voor het succes van je website. We geven ook tips over hoe je je eigen technische SEO inspanningen kunt verbeteren. Dus waar wacht je nog op? Begin met lezen!
Site-structuur verbeteren
Wat is de beste manier om je site toegankelijker te maken voor zoekmachines? Maak een goed gestructureerde website! Dat is gemakkelijk en zal je helpen om hoger in Google te komen. Er zijn een paar belangrijke dingen die aandacht nodig hebben bij het verbeteren van dit aspect van SEO:
Maak gebruik van een specifieke sitestructuur
Platte sitestructuur
Een platte sitestructuur is een website-indeling waarbij alle inhoud op één lange pagina staat zonder te scrollen. Dit type lay-out wordt vaak gebruikt voor landingspagina’s of startpagina’s, omdat bezoekers dan snel alle informatie op de pagina kunnen zien zonder te hoeven scrollen.
Een platte site structuur kan een effectieve manier zijn om bezoekers bij je inhoud te houden, omdat ze niet naar beneden hoeven te scrollen om nieuwe informatie te zien. Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat alle belangrijke informatie bovenaan de pagina staat, zodat kijkers niet te ver naar beneden hoeven te scrollen om het te vinden.
Silostructuur
Een silostructuur voor een website is een andere manier om de inhoud van je site zo te organiseren dat zowel mensen als zoekmachines hem gemakkelijk kunnen begrijpen en navigeren.
Een silostructuur bestaat meestal uit een homepage die fungeert als de belangrijkste ingang tot de site, met andere pagina’s georganiseerd rond specifieke onderwerpen of thema’s.
Plaats breadcrumps
Broodkruimels (breadcrumbs) zijn belangrijk omdat ze websitebezoekers en zoekmachine bots (crawlers) helpen de structuur van je website te begrijpen.
Breadcrumbs zijn daarbij een goede manier om gebruikers te laten zien waar ze zich op je website bevinden en hoe ze daar gekomen zijn. Ze helpen zoekmachines dus ook om je pagina’s beter te crawlen en te indexeren. Door duidelijke en beknopte broodkruimels aan te bieden, maak je het je bezoekers gemakkelijker om te vinden wat ze zoeken en verbeter je de SEO van je website.
Creëer een sitemap
Een sitemap is een plattegrond van de pagina’s van je website biedt aan zowel gebruikers als crawlers van zoekmachines. Het helpt de zoekmachines ook om de hiërarchie van de pagina’s van je website te begrijpen, zodat ze die goed kunnen indexeren.
Een sitemap is ook goed voor de bruikbaarheid, omdat gebruikers dan snel de pagina kunnen vinden die ze zoeken. En tenslotte kan een goed opgebouwde sitemap de SEO van je website helpen verbeteren door de zoekmachines een extra manier te bieden om je pagina’s te ontdekken.
Samenvatting
Maak je website toegankelijker voor zoekmachines door het gebruiken van;
• Sitemaps
• Breadcrumps
• Sitestructuur
Tips
Er zijn diverse plugins die automatische een sitemap aanmaken voor je. RankMath is hier een voorbeeld van.
Voor de sitestructuur kan je DYNO mapper gebruiken om inzicht te krijgen in de structuur van je website.
Anno 2022 worden de technische SEO elementen steeds belangrijker (zegt Google) en als je echt goede SEO wilt uitvoeren, wil je je gehele website vanuit de basis goed hebben!
Verbeter de paginasnelheid
Wist je dat Google paginasnelheid gebruikt als rankingfactor? Als je website traag is, loop je waarschijnlijk verkeer en klanten mis. Maar maak je geen zorgen – er zijn manieren om de paginasnelheid te verbeteren en je SEO een boost te geven. In dit deel bespreken we enkele methoden om je website te versnellen. Laten we beginnen!
Wat is de laadsnelheid van een website?
De laadtijd van een website is de tijd die de website nodig heeft om volledig te laden wanneer een gebruiker hem bezoekt
Waarom is de laadtijd belangrijk?
Positieve ervaring van de bezoeker
Een snelle laadtijd is belangrijk omdat het ertoe bijdraagt dat gebruikers een positieve ervaring hebben als ze je website bezoeken
Verminderd frustraties
Een langzame laadtijd kan gebruikers frustreren en ervoor zorgen dat ze je website verlaten voordat ze zelfs maar de kans hebben om te zien wat je te bieden hebt
Zoekmachines willen dit
Zoekmachines zoals Google houden rekening met de laadtijd van websites bij het bepalen van hun plaats in de zoekresultaten
Verbeterde conversies (acties)
Studies hebben aangetoond dat trager ladende websites een lagere conversie hebben dan sneller ladende websites
Hoe test je de laadtijd van jouw website?
Er zijn diverse gratis tools om de snelheid van je website te testen;
• Google PageSpeed Insights
• GTMetrix
• Pingdom
• `WebPageTest
• Yslow
Tips:
Google PageSpeed is een goede tool om zowel de mobiele laadtijd als je desktop laadtijd van je website te testen. Daarbij is de test server in Nederland en met andere tools kan dat in een ander land zijn.
Check hier gratis je website snelheid
https://pagespeed.web.dev/
Welke problemen kom je tegen?
Minimaliseer HTTP-verzoeken
HTTP verzoeken zijn een van de grootste factoren die de snelheid van websites beïnvloeden. Hoe meer verzoeken een website doet, hoe langzamer hij laadt, logisch toch?!
Hoe los je dit technish op?
• Je kunt HTTP verzoeken minimaliseren door CSS sprites te gebruiken of meerdere bestanden te combineren tot één bestand (ook wel compressie genoemd)
Hoe los je dit op als je geen verstand hebt van codering?
• Gebruik een plugin zoals WP Rocket of Nitropack
Optimaliseer afbeeldingen (images)
Ook al zijn afbeeldingen zeer belangrijk voor een website, ze vertragen een site meestal wel. Hoe groter de afbeelding is, hoe langer het duurt om deze te laden. Om een afbeelding zo snel mogelijk te laten laden, kan je de afbeeldingen dus optimaliseren.
Hoe optimaliseer je een afbeelding?
• Gebruik een gecomprimeerd bestandsformaat zoals JPEG of WebP
• Gebruik een lagere resolutie (dit wil je vaak niet!)
• Beperk de afbeelding tot het essentiële
• Vermijd het gebruik van grote afbeeldingen
Een makkelijke oplossing is het gebruiken van een plugin zoals Imagify.
Caching
Wat is caching?
Caching is een techniek die door browsers en andere software wordt gebruikt om kopieën van documenten en andere bestanden lokaal op te slaan, zodat ze in de toekomst sneller toegankelijk zijn. Dit kan de prestaties verbeteren omdat het opvragen van een bestand uit lokale opslag meestal veel sneller gaat dan het downloaden van internet.
Welke caching methodes zijn er?
Er zijn twee soorten caching: browser caching en server caching.
Browser caching slaat bestanden lokaal op de computer van de gebruiker op, terwijl server caching bestanden op de webserver opslaat.
Hoe optimaliseer je ze?
Om browser caching te optimaliseren kun je je browser zo instellen dat statische bestanden langer worden gecachet, en je kunt ook pagina’s of domeinen toevoegen aan de uitsluitingslijst van je browser.
Om server caching te optimaliseren, kun je je webserver zo instellen dat statische bestanden langer worden gecachet.
Een plugin kan je ook hiermee helpen!
Verminder JavaScript & CSS
Het idee achter het uitstellen van CSS- en JavaScript-code is dat je de snelheid van je website kunt verbeteren door deze te verkleinen. Verwijder bijvoorbeeld alle onnodige of oude scripts van de pagina, zodat ze niet in één keer geladen hoeven te worden als iemand dit specifieke webadres in zijn browser bezoekt – wat kostbare seconden bespaart!
Wanneer gebruik je dit?
Deze optimalisatie zou alleen moeten gebeuren als deze elementen niet meteen nodig zijn; anders zou het ertoe kunnen leiden dat sommige websites niet goed werken, maar niet als hun pagina’s opnieuw worden geladen (wat extra tijd zou kosten).
WP Rocket of Nitropack kunnen je een hoop werk besparen!
Zorg voor een goede hosting
Wat is hosting?
Het hosten van een website is het beschikbaar maken ervan op het World Wide Web (internet). Als je een website maakt, moet je een webhost kiezen om de bestanden van je website op hun servers op te slaan.
Hoe kies je de juiste hosting?
Er zijn veel verschillende webhosts om uit te kiezen. Je moet nadenken over de prijs, snelheid, hoeveel opslagruimte de host je geeft, hoeveel verkeer je door de host kunt sturen, en hoe goed de klantenservice is voordat je een beslissing neemt.
De snelheid van de hosting is in onze optiek wel het belangrijkste gedeelte! Bespaar hier niet op.
Wat zijn de voordelen van een goede hosting?
Verbeterde prestaties van je website of webshop
Een van de belangrijkste voordelen van een goede host is dat hij de prestaties van je site kan verbeteren. Site performance verwijst naar hoe snel je site laadt en hoe goed hij reageert op gebruikersinvoer.
Minder downtime
Een ander voordeel van een goede host is dat het de downtime kan verminderen. Downtime is de hoeveelheid tijd dat je site niet beschikbaar is door technische problemen.
Verhoogde veiligheid
Een goede host kan je website ook beter beveiligen. Websitebeveiliging verwijst naar de maatregelen die zijn genomen om je website te beschermen tegen hackers en andere kwaadwillenden. Goede websitebeveiliging omvat voorzieningen als firewalls, SSL-certificaten en regelmatige back-ups.
2) Content SEO (inhoud van je pagina)
Er wordt tegenwoordig veel gesproken over content SEO. Wat is het eigenlijk? Hoe doe je het? En waarom zou je er moeite voor doen? In dit bericht gaan we wat dieper in op wat content SEO is, en hoe je het kunt gebruiken om de zichtbaarheid en rankings van je blog in de zoekmachines te verbeteren. Blijf lezen voor meer informatie!
Inhoud is koning
Het belangrijkste onderdeel van SEO is inhoud. Inhoud is wat zoekmachines gebruiken om te bepalen waar je website over gaat en of die relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Daarom is het zo belangrijk om veel tijd te besteden aan content SEO want anno 2022 wil Google kwaliteit in plaats van kwantiteit!
Wat is content SEO?
Content SEO is het proces van het optimaliseren van een pagina met informatie waar een bezoeker echt wat aan heeft – waaronder artikelen, blogs, websitepagina’s en zelfs posts op sociale media – om hoger te scoren in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s).
Zoekwoorden onderzoek
De basis van goede content SEO is het doen van een uitvoerig zoekwoorden onderzoek. Dit doe je om ervoor te zorgen dat je inhoud relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Daarbij wil je geen inhoud hebben waar niemand op zoekt, dus je zult ervoor moeten zorgen dat je een combinatie maakt van goede inhoud gerelateerd aan zoekwoorden met een hoog zoekvolume.
Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Een zoekwoorden onderzoek is in feite een studie van welke woorden en zinnen mensen intikken in zoekmachines om informatie, producten of diensten te vinden. Een zoekwoorden onderzoek kan je helpen te begrijpen in welke onderwerpen mensen geïnteresseerd zijn, en welke zoekwoorden ze gebruiken in Google om informatie te vinden.
Welke soorten zoekwoorden zijn er?
Er zijn 3 hoofdtypen zoekwoorden.
• Short-tail keywords
• Middle-tail keywords
• Long-tail keywords
Short-tail zoekwoorden
Short-tail keywords zijn de belangrijkste zoekwoorden waarop je je richt voor je bedrijf. Korte zoekwoorden zijn meestal één of twee woorden en hebben een hoog zoekvolume, waardoor ze competitiever zijn om voor te scoren.
Voorbeelden zijn “SEO” of “SEO Specialist”.
Middle-tail zoekwoorden
Middle-tail zoekwoorden zijn langere, meer specifieke zoekwoorden. Ze hebben doorgaans minder zoekverkeer dan kortere, meer algemene zoekwoorden, maar ze hebben ook minder concurrentie van andere websites die zich op diezelfde zoekwoorden richten. Middle-tail zoekwoorden bestaan uit drie tot vier woorden.
Voorbeelden zijn “beste SEO specialisten” of “waarom is SEO belangrijk”
Long-tail zoekwoorden
Dit zijn specifieke, niche trefwoordzinnen die minder concurrentie hebben en waarvoor je gemakkelijker kunt scoren. Je richten op long-tail keywords kan je helpen meer gericht verkeer aan te trekken dat waarschijnlijk meer zal converteren. Long-tail zoekwoorden zijn zinnen met vijf of meer woorden en hebben dus een lager zoekvolume.
Voorbeelden zijn “waarom zou je een SEO bureau inhuren” of “hoe doe je een zoekwoorden onderzoek”
Conclusie
Hoewel short-tail zoekwoorden een hoger totaal aantal bezoekers kunnen opleveren, hebben long-tail zoekwoorden meestal een hogere conversie, omdat ze meer specifieke intentie. Het is belangrijk om een mix van korte, middellange en lange zoekwoorden op te nemen in je algemene SEO-strategie.
Voordelen van een zoekwoorden onderzoek
1) Je kunt veel leren over je klanten
Als je trefwoordonderzoek doet, kun je veel leren over je klanten en wat ze zoeken. Je kunt bijvoorbeeld leren welke woorden ze gebruiken om je product of dienst te beschrijven, welke problemen ze proberen op te lossen, en in welke soorten producten of diensten ze geïnteresseerd zijn. Deze informatie kan heel waardevol zijn als het tijd wordt om marketing- of reclamecampagnes op te zetten.
2) Je kunt nieuwe klantsegmenten vinden
Een zoekwoorden onderzoek kan je ook helpen om nieuwe klantsegmenten te vinden waar je misschien nog niet eerder aan gedacht hebt. Bijvoorbeeld, als je dameskleding verkoopt, kun je ontdekken dat er een aanzienlijk segment van je markt is dat geïnteresseerd is een bepaald type kleding. Of, als je huishoudelijke apparaten verkoopt, kun je ontdekken dat er een marktsegment is dat geïnteresseerd is in energiezuinige apparaten.
3) Meer verkeer naar je website door relevantie zoekwoorden te gebruiken
Het belangrijkste!
Wanneer je uitzoekt welke woorden mensen gebruiken om te zoeken naar dingen die te maken hebben met wat je aanbiedt, kan je uitzoeken op welke keywords het meest wordt gezocht. Als je deze woorden eenmaal weet, zet ze dan in de inhoud van je website, op berichten op sociale media en in ander marketingmateriaal. Hierdoor zullen meer mensen je website zien als ze online zoeken.
4) Het helpt de zoekmachines
Als je relevante trefwoorden op je website zet, helpt dat zoekmachines om te begrijpen waar je website over gaat en hoe hij gerangschikt moet worden ten opzichte van andere websites. Daardoor is de kans groter dat je website hoger scoort in SERP’s (zoekresultaten), wat betekent dat meer mensen hem zullen zien als ze zoeken naar relevante zoektermen.
5) Je kunt je concurrentie beter begrijpen
Met een zoekwoordenonderzoek kun je ook meer te weten komen over je concurrentie en hoe zij zich in de markt positioneren. Als je bijvoorbeeld weet op welke zoekwoorden zij zich richten, kun je je eigen marketingstrategie daarop afstemmen. Bovendien, als je ziet dat zij voor bepaalde zoekwoorden hoger scoren dan jij, kan het de moeite waard zijn om wat tijd en moeite te investeren in het verbeteren van je eigen ranking voor die zoekwoorden.
De beste gratis zoekwoorden tools
Een zoekwoorden onderzoek is dus een cruciaal onderdeel van elke zoekmachine optimalisatie strategie. De juiste trefwoorden kunnen je helpen om de juiste klanten aan te trekken. Het vinden van de juiste trefwoorden kan echter een uitdaging zijn. Er zijn een aantal gratis en betaalde tools voor zoekwoordenonderzoek die kunnen helpen, maar het is belangrijk om de juiste tool voor jouw behoeften te kiezen.
Gratis zoekwoorden tools zonder registratie
AHREFS
Als je op zoek bent naar een gratis zoekwoorden generator, dan is Ahrefs een zeer goede optie. Met Ahrefs kun je trefwoorden voor je website of blog genereren die relevant zijn voor je niche en die een hoog zoekvolume hebben. Je kunt Ahrefs ook gebruiken om uit te zoeken voor welke trefwoorden je concurrenten scoren, zodat je je website of blog voor die zoekwoorden kunt optimaliseren.
Ga naar de Ahrefs Tool >
SEMRUSH
De SEMrush Keyword Magic Tool is een krachtig hulpmiddel dat je kan helpen bij je zoekwoordenonderzoek. Je kunt er de juiste trefwoorden mee vinden voor je website of blog, en het geeft je ook een lijst met verwante trefwoorden. Je kunt dit hulpmiddel ook gebruiken om uit te zoeken hoeveel verkeer elk trefwoord krijgt, en hoe concurrerend het is. Het Keyword Magic Tool is gratis te gebruiken, en het kan een waardevolle aanwinst zijn voor je SEO inspanningen.
Ga naar de Semrush Tool >
Ubersuggest
Je kunt een zoekwoord invoeren en dan een lijst van verwante zoekwoorden genereren, gerangschikt naar populariteit. Je kunt ook zien hoeveel zoekopdrachten elk trefwoord per maand krijgt, wat je helpt je lijst te prioriteren. Bovendien geeft Ubersuggest informatie over het concurrentieniveau en de voorgestelde biedprijs. Dit maakt het een waardevolle bron voor zowel SEO- als PPC-campagnes.
Ga naar de Ubersuggest tool >
Voor deze zoekwoorden tools hoef je je dus niet te registreren!
3 super tips!
Google Auto complete suggesties
Wat je je misschien niet realiseert, is dat de zoekmachine ook een waardevol hulpmiddel is om onderzoek te doen. Als je een trefwoord of zin intypt, geeft Google automatisch een lijst van verwante termen en zinnen, de zogenaamde auto complete suggesties. Deze suggesties zijn gebaseerd op populaire zoekopdrachten, zodat ze je inzicht kunnen geven in wat andere mensen zoeken.
Bovendien kunnen auto complete suggesties je helpen je zoekopdracht te verbreden en nieuwe en relevante informatie te vinden. Dus als je de volgende keer onderzoek doet, maak dan zeker gebruik van de auto complete functie van Google want het komt namelijk van Google zelf!
De woorden met een paars lettertype is je eigen geschiedenis waar je al op hebt gezocht.
Gerelateerde zoekopdrachten Google
De functie gerelateerde zoekopdrachten onderaan de Google zoekpagina kan een nuttige manier zijn om nieuwe informatie over een onderwerp te vinden. De functie gerelateerde zoekopdrachten van Google kan een geweldige manier zijn om nieuwe en interessante onderwerpen te ontdekken waar je misschien niet aan gedacht had om naar te zoeken. Dus als je ooit vastzit voor ideeën, kijk dan zeker naar de verwante zoekopdrachten onderaan je browser.
De gratis Chrome extensie van Ubersuggest laat je relevantie informatie zien! Hierdoor zien we dus direct hoeveel zoekvolume er per zoekwoord is, hoeveel er gemiddeld betaald wordt voor Google Ads en hoe moeilijk een zoekwoord is om op te ranken :).
Mensen vragen ook Google suggesties
Het onderdeel “Mensen vragen ook” is een goede manier om snel informatie over een onderwerp te vinden. Je kunt een vraag intypen en Google geeft je een lijst met soortgelijke vragen die andere mensen hebben gesteld. Dit is een goede manier om informatie over een onderwerp te vinden. Je kunt ook een zoekwoord intypen en dan krijg je suggesties waar veel vragen over je zoekwoord worden gesteld.
Het gedeelte “Mensen vragen ook” wordt voortdurend bijgewerkt, zodat je er altijd zeker van kunt zijn dat je de meest relevante informatie krijgt.
Zorg dat je op elke pagina een FAQ (veel gestelde vragen met schema) hebt staan, want ook dit helpt je in de rankings van Google. Helemaal als je goed onderzoek doet naar de pijnpunten waar mensen tegen aan lopen van het thema waar je pagina over gaat.
Wat is nog meer belangrijk met content SEO?
Kwalitatieve inhoud is belangrijk
Het is niet genoeg om je website simpelweg vol te proppen met trefwoorden – je moet er ook voor zorgen dat je inhoud van hoge kwaliteit is. Hoogwaardige inhoud is goed geschreven, informatief en boeiend. Hij moet ook vrij zijn van grammatica- en spelfouten. Zoekmachines bestraffen websites met inhoud van lage kwaliteit, dus het is essentieel dat je de tijd neemt om kwalitatief goede inhoud voor je website te maken.
Langere inhoud is (vaak) beter
Wat betreft SEO is langere inhoud beter dan kortere inhoud. Dat komt omdat langere artikelen meestal uitgebreider zijn en de lezer meer waarde bieden. Ze geven je ook meer mogelijkheden om trefwoorden op te nemen zonder spammy of vol met trefwoorden te lijken. Dus, als je wilt dat je inhoud goed scoort in zoekmachines, streef dan naar langere artikelen die zoveel mogelijk (zonder langdradig te zijn) uit leggen over een bepaald onderwerp.
Zorg voor verse inhoud & update je website regelmatig
Een andere belangrijke factor bij content SEO is versheid. Versheid verwijst naar hoe vaak nieuwe inhoud aan een website wordt toegevoegd. Zoekmachines houden van verse inhoud, dus is het belangrijk om regelmatig nieuwe artikelen, blogberichten of andere vormen van inhoud aan je website toe te voegen. Een goede vuistregel is om te streven naar minstens één nieuw stuk inhoud of update per week.
3) One Page SEO
On page SEO is de praktijk van het optimaliseren van individuele webpagina’s om hoger te scoren en meer relevant verkeer te verdienen in zoekmachines. Het is een cruciaal onderdeel van elke succesvolle SEO-strategie, maar het is er ook een die gemakkelijk over het hoofd kan worden gezien. Daarom is het belangrijk om goed te begrijpen wat on page SEO is en hoe je je webpagina’s goed optimaliseert!
Mobielvriendelijk (mobile responsive)
Een steeds belangrijker aspect van on page SEO is ervoor zorgen dat je website mobielvriendelijk is. Nu steeds meer mensen hun mobiele apparaten gebruiken om het internet op te gaan, is het cruciaal dat je website is ontworpen met hen in gedachten. Dit betekent een responsief ontwerp dat er goed uitziet op alle verschillende type schermformaten en dat ervoor zorgt dat je site snel laadt op al deze apparaten.
Test hier gratis de mobielvriendelijkheid van je website via Google >
Interne Links
Wellicht het meest onderbelichte deel van SEO!
Interne links zijn essentieel voor SEO omdat ze Google helpen de structuur en hiërarchie van de inhoud van je website te begrijpen. Door gerelateerde pagina’s aan elkaar te koppelen, vertel je Google dat die pagina’s allemaal aan elkaar gerelateerd zijn en als een eenheid moeten worden beschouwd als het gaat om rangschikking in de zoekresultaten.
Interne links hebben ook andere voordelen voor SEO, zoals het verhogen van pageviews, tijd op de site en conversies. Dus als je nog geen interne links op je website gebruikt, begin er dan vandaag nog mee! En zorg ervoor dat je relevante trefwoorden gebruikt in je ankertekst, zodat Google weet welke pagina’s je probeert te rangschikken.
Externe Links
Externe links zijn links van jouw website naar een andere website. Hoewel externe links de SEO van je website niet direct verbeteren, kunnen ze wel helpen de reputatie van je website te verbeteren, wat indirect van invloed kan zijn op de ranking in de zoekresultaten. Wanneer je externe links toevoegt, zorg er dan voor dat je linkt naar websites van hoge kwaliteit die relevant zijn voor je eigen site.
Daarbij wil je dat mensen niet terug gaan naar Google als ze eenmaal op je pagina zijn. Een externe link zorgt hiervoor en geeft de bezoeker hiermee toch nog de gezochte informatie.
Pagina URL
Er zijn een paar redenen waarom de pagina-url belangrijk is.
• Ten eerste is de url een indicatie van de autoriteit van de site. Google gebruikt de url als een factor in hun rangschikkingsalgoritmen om te bepalen hoe hoog een webpagina in hun zoekresultaten komt te staan.
• Ten tweede, wanneer mensen links delen op sociale media, nemen ze vaak de url op in het bericht. Hierdoor kunnen mensen die het bericht zien gemakkelijk doorklikken naar de website als ze meer willen weten.
• En ten derde, als je een bookmark maakt van een website, sla je meestal de url op zodat je er later gemakkelijk bij kunt. Een korte en bondige url is dus zeker gunstig vanuit marketingoogpunt.
Titel-tags
De title-tag vertelt zoekmachines waar een pagina over gaat. Hij verschijnt bovenaan de pagina in de browser. De title-tag moet uniek zijn voor elke pagina, en hij moet relevant zijn voor de inhoud op die pagina.
Zorg dat de belangrijkste zoekwoord(en) van je pagina aan het begin van de titel staan.
H1-tags
De inhoud van elke afzonderlijke webpagina moet zijn eigen unieke titel hebben die ondernemers kunnen gebruiken als trefwoord in hun SEO strategieën voor een betere ranking bij Google of andere populaire platforms als Bing & Yahoo!
Meta titel
De meta titel is een van de belangrijkste factoren die beïnvloeden of iemand wel of niet op een link van een resultatenpagina van een zoekmachine klikt.
Een goede meta titel is rijk aan trefwoorden, maar moet ook boeiend en interessant genoeg zijn om mensen over te halen erop te klikken. Daarom is het belangrijk tijd te besteden aan het maken van een effectieve meta titel die de inhoud van je webpagina goed weergeeft.
De meta titel moet ongeveer 50-60 tekens lang zijn, en hij moet de inhoud van je pagina beknopt en nauwkeurig samenvatten.
Meta beschrijvingen
Een goed geformuleerde metabeschrijving kan je doorklikpercentage (CTR) van zoekresultatenpagina’s verbeteren, omdat het zoekers een voorproefje geeft van wat ze op je pagina zullen vinden. Een hoge CTR kan de positie van je site op de resultatenpagina’s van Google (SERP’s) helpen verbeteren.
Een goede metabeschrijving moet de inhoud van je pagina nauwkeurig weergeven en ongeveer 150-160 tekens lang zijn. Je moet ook je beoogde trefwoord(en) in de metabeschrijving opnemen, want dat helpt je hoger te scoren in de resultatenpagina’s van zoekmachines.
Afbeeldingen
Afbeeldingen zijn belangrijk voor SEO omdat ze een websitepagina visueel aantrekkelijker maken. Mensen zullen ook eerder op een pagina blijven die visueel aantrekkelijk is. Bovendien kan het toevoegen van trefwoorden aan je afbeeldingen je website helpen om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Dit komt omdat Google zoekalgoritmen voor afbeeldingen gebruikt om de relevantie van een webpagina voor bepaalde trefwoorden te bepalen.
Interne Links
Wellicht het meest onderbelichte deel van SEO!
Interne links zijn essentieel voor SEO omdat ze Google helpen de structuur en hiërarchie van de inhoud van je website te begrijpen. Door gerelateerde pagina’s aan elkaar te koppelen, vertel je Google dat die pagina’s allemaal aan elkaar gerelateerd zijn en als een eenheid moeten worden beschouwd als het gaat om rangschikking in de zoekresultaten.
Interne links hebben ook andere voordelen voor SEO, zoals het verhogen van pageviews, tijd op de site en conversies. Dus als je nog geen interne links op je website gebruikt, begin er dan vandaag nog mee! En zorg ervoor dat je relevante trefwoorden gebruikt in je ankertekst, zodat Google weet welke pagina’s je probeert te rangschikken.
Goede ankertekst
Er zijn een paar redenen waarom een goede ankertekst bijdraagt aan SEO. Ten eerste is ankertekst een signaal aan Google over het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt. Als er veel links met dezelfde ankertekst naar je pagina verwijzen, vertelt dat Google dat je pagina over dat onderwerp gaat.
Ten tweede kan ankertekst je click-through rate (CTR) helpen verbeteren. Als mensen relevante zoekwoorden in hun zoekresultaten zien als aanklikbare links, zijn ze eerder geneigd erop te klikken. En hoe hoger je CTR is, hoe hoger je staat in de zoekresultaten van Google.
Ten slotte kan ankertekst je helpen om actuele relevantie en Autoriteit voor je website of blog op te bouwen.
4) Off Page SEO
Off page SEO is ook een cruciaal element van elke succesvolle zoekmachine optimalisatie strategie. Door je bezig te houden met off page SEO kun je de zichtbaarheid van je website verbeteren en meer potentiële klanten bereiken. Er zijn veel verschillende technieken die je kunt gebruiken voor off page SEO, en het is belangrijk om de technieken te kiezen die het beste werken voor jouw bedrijf. Hier volgen enkele technieken om aan de slag te gaan met off page SEO.
Google mijn bedrijf
Google Mijn Bedrijf is een enorm waardevol hulpmiddel waarmee je bedrijf online gevonden kan worden. Door een gratis vermelding te maken, kun je belangrijke informatie over je bedrijf verstrekken aan klanten die op Google zoeken. Je kunt ook foto’s, openingstijden en zelfs speciale aanbiedingen toevoegen. Een vermelding op Google Mijn Bedrijf kan je bedrijf helpen op te vallen tussen de concurrentie en nieuwe klanten aan te trekken.
Linkbuilding
Linkbuilding is een onmisbaar onderdeel van elke online marketingstrategie. Niet alleen helpt het je website hoger te scoren in zoekmachines, maar het helpt je ook om geloofwaardigheid en autoriteit op te bouwen bij je publiek.
Anno 2022 lijkt het er sterk op dat het hebben van kwalitatieve backlinks het belangrijkste onderdeel is geworden van zoekmachine optimalisatie!
Sociale media
Sociale media is een andere geweldige manier om links op te bouwen. Wanneer je inhoud op sociale media sites plaatst, kun je links naar je website opnemen. Dit is een geweldige manier om links van hoge kwaliteit te krijgen van relevante websites. Bovendien kunnen sociale media je helpen om relaties op te bouwen met andere mensen in je branche of niche.
Forummarketing
Als je deelneemt aan online forums, kun je een link naar je website opnemen in je handtekening. Dit is een geweldige manier om links van hoge kwaliteit te krijgen van relevante websites. Bovendien kun je zo relaties opbouwen met andere forumleden.
Afbeeldingen delen
Ook het delen van afbeeldingen is een gratis en makkelijke manier om visuele inhoud van je website te promoten op populaire platforms voor het delen van afbeeldingen, zoals Pinterest en Instagram. Door afbeeldingen te delen die relevant zijn voor je niche, kun je verkeer terugsturen naar je website en je off page SEO verbeteren.
Simpele SEO stappenplan
1. Zoekwoorden onderzoek
De eerste stap in elke SEO-campagne is zoekwoorden onderzoek. Je moet de trefwoorden identificeren waarop jouw site zich moet richten. Bijvoorbeeld, als je een dierenwinkel hebt, kunnen enkele van de zoekwoorden waarop je je kan richten zijn “dierenbenodigdheden”, “dierenvoeding”, en “huisdieren speelgoed”.
Elke goede SEO-strategie begint dus met een zoekwoorden onderzoek. Door te begrijpen welke woorden en zinnen potentiële klanten gebruiken om te zoeken naar producten of diensten zoals jouw website die aanbiedt.
Het uitvoeren van een gedegen trefwoord onderzoek kan je ook helpen trends en veranderingen in klantgedrag te identificeren, zodat je de concurrentie een stap voor kunt blijven. Hoewel er een aantal verschillende methoden zijn die je kan gebruiken om zoekwoorden onderzoek uit te voeren, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je de tijd neemt om het goed te doen. Anders kunt u uiteindelijk veel tijd en moeite investeren in het optimaliseren voor zoekwoorden waar niemand naar zoekt. Met een beetje zorgvuldige planning en uitvoering kan zoekwoorden onderzoek echter een ongelooflijk waardevol hulpmiddel zijn voor elk bedrijf dat online succesvol wil zijn.
2. Je pagina optimaliseren met de keywords uit je onderzoek
Search engine optimization, of pagina optimalisatie, is een belangrijke strategie voor online marketeers. Het doel van pagina optimalisatie is om de kwaliteit en relevantie van een pagina te verhogen, wat kan leiden tot een hogere rang in de zoekresultaten van een zoekmachine. Een goede pagina optimalisatie strategie maakt gebruik van zoekwoordonderzoek om de juiste woorden en zinnen te vinden die relevant zijn voor de pagina en de doelgroep. Door de juiste woorden op de pagina te gebruiken, kan een pagina beter worden gevonden door zoekmachines en potentiële bezoekers. Zoekwoordonderzoek is dus een belangrijk onderdeel van pagina optimalisatie, en door je reeds uitgevoerde zoekwoordonderzoek te gebruiken, kan je pagina sneller en makkelijker geoptimaliseerd worden.
Zodra je dus weet op welke trefwoorden je gaat richten, is de 2e stap om je pagina te optimaliseren op basis van het zoekwoordenonderzoek. Dit omvat het optimaliseren van je titels, meta beschrijvingen en header tags, url’s & afbeeldingen. Je kan zelfs trefwoordrijke ankerteksten gebruiken in de internet & externe links om de pagina meer waarde te geven.
De complexiteit van SEO veranderd steeds een met het uitbesteden van je SEO kan je sneller & efficienter groeien met jouw website of webshop in Google.
3. En dan nu je website of webshop van SEO-content voorzien
In een wereld waar steeds meer mensen online komen, is het belang van goede en unieke seo content alleen maar toegenomen. Zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken complexe algoritmen om relevante websites te vinden voor elke zoekopdracht die wordt uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten komt te staan, is het cruciaal om hoogwaardige seo content op je site te hebben. Dit betekent content met de juiste keywords, titels en metatags, maar ook content die informatief, origineel en boeiend is. Door investering in goede seo content zorg je er dus voor dat je website beter vindbaar is door zoekmachines, wat uiteindelijk kan leiden tot meer bezoekers en meer omzet.
Deze SEO-content en de kwaliteit daarvan is niet altijd gemakkelijk te bepalen of te kiezen, waardoor de aanpak van een professionele dienst zeker belangrijk is. De kernopdracht van een SEO-bureau is dus eerst en vooral garanderen dat jouw website, webshop of blog wel degelijk vindbaar is en dan met name op zoekwoorden die zowel relevant zijn als dat er een intentie tot actie in zit. Middels informatieve pagina’s kan er via een funnel ook naar hetzelfde doel gewerkt worden, maar hier zit vaak wat meer tijd en expertise in. Met een uitgebreid onderzoek proberen we hierin balans te vinden om op zowel korte als langer termijn succesvol te zijn.
4. De statistieken van bezoekers bijhouden en analyseren
Als eigenaar van een website of blog wil je natuurlijk een duidelijk beeld hebben van wie je website bezoekt, wanneer en waarom. Dergelijke info kan je gemakkelijk achterhalen dankzij een uitgebreid onderzoek en het is aan te raden dit uit te laten voeren door een gespecialiseerd bureau voor SEO.
Deze gegevens zijn namelijk niet enkel interessant omdat ze het succes van je bedrijf in perspectief plaatsen en goed zijn om te weten. Ze helpen je ook om het eventueel beter te doen. Wat kan je bijvoorbeeld veranderen aan de inhoud of layout van je website, zodat je méér bezoekers aantrekt? Zijn er bepaalde dagen of uren van de dag waarop je website een groter aantal bezoekers over de vloer krijgt? Welke pagina’s hebben al traffic, maar kan door simpele aanpassingen veel meer traffic genereren? Welke kansen zijn nog niet benut door je concurrenten (laag hangend fruit)?
Het zijn slechts enkele voorbeelden van vragen waar je dankzij de analyse een duidelijk antwoord op krijgt. Die inzichten en updates maken het dan weer een stuk gemakkelijker om je website of webshop beter en bereikbaarder te maken waardoor je zal stijgen in de Google zoekmachine!
Zoekmachine optimalisatie specialisten kunnen je ontzorgen in al deze factoren!
5. Optimaliseren met een focus op natuurlijk verwerkte zoekwoorden
We hebben het al meermaals gehad over het belang van zoekwoorden bij het SEO-optimaliseren van een website of webshop. Belangrijk om te weten is dat die zoekwoorden die in de content van je website verwerkt zitten niet zomaar overal zonder duidelijk plan zouden moeten staan. Het moet immers gaan om keywords die op een natuurlijke, ongeforceerde en goed leesbare manier gebruikt worden met in het achterhoofd een duidelijke structuur voor Google. SEO is dus planmatig en hoe beter en helderder je plan (met de kennis hoe Google het graag leest), hoe meer kans je maakt om hoog te scoren met relevante pagina’s.
Het is dan ook niet altijd gemakkelijk om content te creëren die de balans biedt tussen goed en aangenaam leesbaar aan de ene kant en SEO-proof aan de andere kant. Een goed SEO bureau zal daar echter bedreven in zijn en hierdoor is het vaak beter om je zoekmachine optimalsatie uit te laten besteden door iemand die er echt verstand van heeft.
Het resultaat is dat alle inhoud op je website of webshop écht bijdraagt aan de vindbaarheid van de website, zonder dat er in de teksten gespamd wordt met zoekwoorden. Die balans zal hoe dan ook bijdrage aan het succes van je bedrijf of project!
''almost anything can be improved in some way''
Is zoekmachine optimalisatie wel nodig?
De eerste vraag die je jezelf misschien stelt, is: is zoekmachineoptimalisatie eigenlijk wel nodig? Tegenwoordig is het immers zo gemakkelijk geworden om zelf een website of blog of webshop op te stellen, dat de meerwaarde van een gespecialiseerde expert voor zoekmachineoptimalisatie niet altijd meer duidelijk is.
Toch zijn er een aantal goede redenen om voor de bouw en opvulling van je website, blog of webshop een professioneel online marketing bureau in te schakelen. Zoekmachineoptimalisatie vergt namelijk behoorlijk wat kennis en expertise!
Hier lees je daar meer over:
1. Beter vindbaar met je website of webshop via SEO
Een eerste belangrijke voordeel van een zoekmachineoptimalisatie bureau is dat je website, blog of webshop een hogere bereikbaarheid krijgt op zoekmachines als Google, Bing en meer. Dit is mogelijk dankzij een concept dat we SEO noemen, oftewel Search Engine Optimization. Als we deze Engelse keyphrase vertalen komen we op zoekmachine optimalisatie.
SEO houdt eigenlijk in dat de content van je website op die manier gevormd en ingedeeld wordt, dat de pagina’s van je website of webshop gemakkelijker te vinden zijn via zoekmachines. Je kan dus zeggen dat een SEO specialist begrijpt hoe kunstmatige intelligentie zoals de Google zoekmachine werkt.
Zoekmachines als Google en andere maken gebruik van zogenaamde algoritmes om te bepalen welke websites bovenaan de lijst staan als er op bepaalde zoekwoorden wordt gezocht. Dankzij een SEO bureau kan je dus meteen een hogere positie in die lijst krijgen!
2. Zelf doen of uitbesteden? Tijd besparen met een SEO optimalisatie bureau
Daarbij biedt een dergelijk online marketing bureau als voordeel dat je natuurlijk zélf veel minder tijd en energie kwijt bent aan het SEO-proof maken van je website of blog. Zoekmachineoptimalisatie, dus het organiseren, invullen en vindbaar maken van een webshop of website is immers een erg tijdrovende zaak en niet elke ondernemer, bedrijfsleider of zelfs particulier heeft die tijd of energie.
Het lastige is dat er erg veel variabelen zijn waardoor een pagina goed scoort en iemand met kennis heeft hier meer inzicht in en zal het dus veel minder tijd kosten en daarbij hoogstwaarschijnlijk een beter rendement genereren.
Ben je ondernemer? Of heb je als bedrijfsleider al zoveel aan je hoofd, waardoor je de tijd, energie of zelfs de motivatie niet vindt om met de bouw van je website en/of webwinkel bezig te zijn? Dan is het uitbesteden van zoekmachine optimalisatie de oplossing.
Zo’n gespecialiseerd bureau houdt zich bezig met alles wat te maken heeft met zoekmachineoptimalisatie, zodat je daar zelf niet wakker van hoeft te liggen. Het resultaat is dat je website of blog het goed doet op Google en andere zoekmachines, terwijl jij je toch kunt concentreren op de core business van je onderneming of je werk.
3. Doelgericht zoeken naar klanten en bezoekers
Ten slotte heeft een SEO nog een ander belangrijk voordeel, namelijk dat je dankzij de juiste aanpak, het gemakkelijker is om doelgericht potentiële bezoekers, kopers en geïnteresseerden te bereiken. Dit doe je via een uitgebreid zoekwoorden onderzoek in combinatie met een complete analyse van de markt.
Dit werkt alweer door middel van die reeds vermelde zoekwoorden, die op een natuurlijke manier in de inhoud van je website of webshop worden verwerkt. Op basis van zoekwoorden-onderzoeken is het voor een SEO bureau een koud kunstje om met jouw website of webshop precies die klanten aan te trekken die interesse hebben voor jouw product of dienst.
Het hoeft niet gezegd te worden dat het gebruik van zoekmachineoptimalisatie zich vertaalt in méér naamsbekendheid voor je bedrijf of website en dat dat het succes van je webshop of blog natuurlijk alleen maar in de positieve zin beïnvloedt!
Het Zoekmachine Optimalisatie Bureau van Nederland
FAQ Zoekmachine Optimalisatie
SEO is het belangrijkste onderdeel van online marketing. We kunnen het definiëren als een verzameling van allemaal activiteiten die als belangrijkste doel hebben om de vindbaarheid én dus het succes van een webpagina of website te verbeteren.
Zoekmachine optimalisatie heeft dus vooral betrekking op het organiseren van de inhoud van een website of webshop, met als uiteindelijke doel om deze gemakkelijker bereikbaar en vindbaar te maken via zoekmachines als Google en meer.
Kortom: met goede SEO is het een eenvoudige klus om je website tussen het kluwen aan andere websites (in dezelfde én andere sectoren of niches) vindbaar te maken. En dat is natuurlijk precies wat je nodig hebt om het succes van je bedrijf of onderneming een boost te geven!
De eerste stap in het zoekmachine optimalisatie proces is begrijpen hoe zoekmachines werken en waar mensen naar zoeken. Als je dat eenmaal goed begrijpt, kun je je site en inhoud gaan optimaliseren voor die specifieke trefwoorden en zinnen.
Er zijn een aantal verschillende factoren die meespelen in de ranking van je site in Google, waaronder de kwaliteit en relevantie van je inhoud, het aantal links dat naar je site verwijst en de algemene autoriteit van je website. Het is dus belangrijk om je op alle aspecten van SEO te richten als je hoger in de zoekresultaten wilt komen.
Er zijn een paar belangrijke dingen die je kunt doen om je website te optimaliseren en je zoekmachine ranking te verbeteren. Een van de belangrijkste is ervoor te zorgen dat je website mobielvriendelijk is, want steeds meer mensen surfen op het web op hun telefoon en tablet. Je kunt je ranking ook verbeteren door inhoud van hoge kwaliteit te maken die relevant is voor je doelgroep. En tot slot, zorg ervoor dat je website correct wordt geïndexeerd door zoekmachines, zodat hij verschijnt in de zoekresultaten.
Er zijn overigens nog veel meer aspecten die de ranking van je website kunnen verbeteren en we hebben een groot deel op onze website geprobeerd uit te leggen.
Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag, want de beste manier om SEO toe te passen verschilt van site tot site en zelfs van pagina tot pagina.
Daarbij is zoekmachine optimalisatie zo complex dat we met onze gehele website waarschijnlijk nog geen 20% van alle factoren hebben kunnen uitleggen.
Enkele algemene tips voor het optimaliseren van een website voor zoekmachines zijn echter: zorg dat je site goed gestructureerd is, gebruik trefwoordrijke titels en beschrijvingen voor alle pagina’s, en maak nuttige en informatieve inhoud die mensen willen delen. Bovendien kun je betaalde zoekmachine optimalisatie diensten gebruiken om de zichtbaarheid en rangschikking van je website te verbeteren.
Het doel van zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van de zichtbaarheid en rangschikking van een website of webpagina in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s). Dit kan worden gedaan door het optimaliseren van de inhoud van de website, de structuur en on-page elementen zoals titels, metatags en ankertekst, maar ook door het ontwikkelen van off-page SEO tactieken zoals linkbuilding en betrokkenheid bij sociale media.
Off Page SEO
Er wordt wel gezegd dat Zoekmachine Optimalisatie (SEO) een nooit eindigend proces is van evolueren en veranderen. Elk jaar worden bepaalde methoden onmisbare tactieken voor SEO specialisten, terwijl andere in de vergetelheid raken door algoritme-updates van Google.
Google werkt zijn algoritmen en zoekmachinemogelijkheden voortdurend bij. Dit kan goed nieuws zijn voor bedrijven die de veranderingen bijhouden en ervoor zorgen dat hun websites aan de eisen voldoen, maar het kan ook een uitdaging vormen voor degenen die er niet bovenop zitten.
We leggen hier in ieder geval de 4belangrijkste elementen van SEO uit anno 2022!